Wraz ze wzrostem ruchu rowerowego rośnie świadomość użytkowników jednośladów, a tym samym ich oczekiwania względem jakości infrastruktury rowerowej. Coraz większą uwagę zwracają oni na typ oraz stan nawierzchni, po której się poruszają. Potrzebę poprawy komfortu jazdy dostrzegają również decydenci w całej Europie, intensyfikując działania na rzecz modernizacji infrastruktury rowerowej. Jednym z kluczowych elementów zapewnienia wysokiej jakości dróg rowerowych jest ich odpowiednie utrzymanie. Diagnostyka nawierzchni odgrywa tutaj fundamentalną rolę, jednak wciąż brakuje jednolitych standardów jej przeprowadzania – zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Unii Europejskiej. Dotychczasowe metody diagnostyczne, powszechnie stosowane w ocenie dróg dla pojazdów dwuśladowych, nie zostały zaadaptowane dla infrastruktury rowerowej. Parametry nawierzchni oraz sposoby ich pomiaru wymagają pilnej standaryzacji.
Belgijski projekt SuChar-BiLan
Belgijskie Centrum Badań Drogowych (Belgian Road Research Centre – BRRC) podjęło inicjatywę zmierzającą do opracowania europejskich standardów diagnostyki dróg rowerowych. W ramach dwuletniego projektu „Surface Characteristics of Bicycle Lanes” (SuChar-BiLan) specjaliści z różnych krajów analizują istniejące metody diagnostyczne i proponują nowe podejścia, które mogą stać się fundamentem przyszłych regulacji.
Więcej informacji o belgijskim projekcie można znaleźć w artykule Belgian pre-normative research project SuChar-BiLan on surface monitoring of bicycle lanes.
ASPEN w akcji – innowacyjne podejście do diagnostyki
Na zaproszenie BRRC mieliśmy okazję zaprezentować nasze rozwiązanie – system ASPEN, który umożliwia kompleksową diagnostykę nawierzchni rowerowych. Nasi eksperci, Adrian i Piotr, udali się do Belgii, aby przeprowadzić testy na specjalnie przygotowanych torach. Podczas badań wykorzystaliśmy smartfony zamontowane na rowerze i hulajnodze elektrycznej, a także dodatkowe kamery do rejestrowania obrazu.
W ramach testów zebraliśmy i przeanalizowaliśmy dane, obejmujące:
- uproszczoną i szczegółową ocenę wizualną nawierzchni,
- określenie rodzaju nawierzchni rowerowej,
- obliczenie wskaźników nierówności podłużnej oraz komfortu jazdy,
- zanonimizowane zdjęcia z kamery frontowej i kamery 360°.
Wszystkie zebrane dane zostały przedstawione w systemie OnKo3, który umożliwia wizualizację wyników na profilach, mapach, w tabelach oraz na zdjęciach.


Dotychczasowe osiągnięcia i przyszłe plany
System ASPEN, wspierany przez Europejską Agencję Kosmiczną, został już z sukcesem wdrożony w Niemczech i Polsce. Udział w projekcie SuChar-BiLan to kolejny krok w naszej misji tworzenia bezpieczniejszej i bardziej dostępnej infrastruktury rowerowej. Cieszymy się, że możemy łączyć zaawansowane technologie z praktycznymi badaniami, wspierając rozwój standardów poprawiających jakość dróg dla rowerzystów na całym świecie.