Badamy chodniki i ścieżki rowerowe w Lubece

Pierwsze badanie stanu dróg miejskich w oparciu o pomiary (ZEB)

Szczegółowe dane diagnostyczne dotyczące istniejącej infrastruktury są integralną częścią prawidłowego utrzymania dróg, a tym samym właściwym podejściem do zarządzania całą istniejącą siecią drogową w każdym mieście.

W 2018 roku niemieckie miasto Lubeka wykonało pierwsze badania stanu technicznego dróg miejskich w oparciu o pomiary (ZEB). Projekt został zrealizowany przez członka Grupy Heller – firmę HELLER Ingenieurgesellschaft mbH z siedzibą w Darmstadt. Firma inżynierska opracowała koncepcję oraz przeprowadziła ocenę i ewaluację danych o stanie dróg. Wynikiem kampanii było nie tylko przedstawienie aktualnego stanu, ale również wskazanie odcinków dróg wymagających konserwacji. Zostało to wykorzystane do planowania budżetu i opracowania programu budowy miasta Lubeka. Cała procedura została zaprojektowana w taki sposób, aby wyniki mogły być aktualizowane w przyszłości.

Duży sukces przeprowadzonej kampanii diagnostycznej na drogach sprawił, że rok później, w 2019 roku miasto zdecydowało się rozszerzyć koncepcję stanu o ścieżki rowerowe i chodniki. Dzięki temu 1 czerwca 2020 roku rozpoczęliśmy ocenę 1200 km chodników z wykorzystaniem innowacyjnej aplikacji Aspen, stworzonej przez inżynierów z firmy Heller Consult.

Celem trwającego projektu jest zidentyfikowanie na mapie miejsc wymagających konserwacji oraz ustalenie budżetu na konserwację na najbliższe lata.

Wielką zaletą podejścia opartego na pomiarach jest to, że stan można zbadać bardzo skutecznie i szybko. Ponadto, procedura jest bardzo przejrzysta i zasadniczo wolna od subiektywnych wpływów.

Powtarzalność projektu

Pomiary mogą być powtarzane w przyszłości. W ten sposób można opisać rozwój sieci i ocenić powodzenie planowania konserwacji. W tym innowacyjnym podejściu stan nawierzchni jest rejestrowany za pomocą kamery i nowej aplikacji Aspen zainstalowanej w smartfonach, która bada nierówności na powierzchni.  Koła używane do pomiarów są porównywalne z przednimi kołami wózka inwalidzkiego lub kółkami rolek. W ten sposób można uwzględnić potrzeby zwłaszcza osób starszych lub niepełnosprawnych.

Gdzie mogą być używane hulajnogi elektryczne

Pomiary z użyciem hulajnóg elektrycznych pozwalają na wykonywanie ich na bardzo wąskich chodnikach, na które klasyczne pojazdy terenowe nie miałyby szans wjechać. Lokalizacja danych opiera się na współrzędnych geograficznych. Wysokiej rozdzielczości obrazy trasy zarejestrowane podczas pomiarów mogą być wykorzystane do oceny wymaganych substancji behawioralnych i innych istotnych informacji. Tablice rejestracyjne i twarze są automatycznie anonimizowane.

Konferencja prasowa w Lubece

4 czerwca 2020 roku odbyła się konferencja prasowa z udziałem lokalnych mediów i zarządu budowy dróg w Lubece. „Oprócz rozbudowy ścieżek rowerowych, musimy również zwrócić baczną uwagę na istniejącą sieć. Jazda na rowerze powinna być bezpieczna i przyjemna. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy będziemy stale inwestować w bezpieczeństwo i komfort jazdy”, mówi senator ds. budownictwa Joanna Hagen. „Do tego potrzebujemy niezbędnych funduszy i strategicznego podejścia. Ale chcemy też zadbać o nasze chodniki. Chodniki starzeją się w latach i pilnie potrzebują świeżej kuracji komórkowej”.

Oto linki niemieckich mediów, które o tym pisały: